Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

fredag 14. januar 2011

Å løpe etter skjema

Mandag- første dag med løping satt i system.
Som som ofte, kom jeg meg litt sent igang. Det var henting i barnehage, middag og slumre på sofaen(!) Det satt sååå langt inne å karre seg på SATS den kvelden. Det var et monster som ventet på meg.
Ikke la deg lure av det uskyldige utseendet

Er det noe jeg har lært i løpet av min karriere innen trening, så er det at jo hardere økt, desto viktigere er det med god og lang oppvarming. Og ikke spise to svære porsjoner med finnbiff i underkant av to timer før du skal løpe til du stuper! Så var det det med  å leve som man lærer...
 
Planen å løpe 12 x 400 meter intervall på mølla, med et tempo på 4.18-4.24 min/ km. Etter 10-12 min med oppvarming, halset jeg i vei, og HATET! Melkesyre, et hint av blodsmak, blytunge ben. 11 to go! Selv med 90 sekunders pauser i gå-tempo, var dette ett opplegg som ble (nesten) gjennomført kun basert på vilje og ett sammenbitt jeg-skal-faen-ta-meg-ikke-gi-meg-før-jeg-engang-har-kommet-i-gang! Etter 10 runder sa det stopp og jeg konstaterer at løping suger, jeg er i ussel form og at publikum på Göteborgsvarvet kommet til å stå og peke og le!

Dag 2: Langtur med tempokrav.
Jeg er så heldig at jeg har fått meg en løpevenninne. Marit og jeg har nå løpt noen mil sammen, og det er langt hyggeligere å dele den litt kjedelige veien hjem sammen med noen. Snitthastigheten litt lavere fordi skravla går, men sånn må det jo være!
Flott kaldt vintervær, ikke fullt så flott føre. Å løpe langs Mosseveien er som å stikke nesa inn i en eksospotte. Fordelen er at motbakkene kommer tilslutt,og man kan få fin fart på flata. Jeg kunne notere 12.23 km med snitt på 5.18 ved døra hjemme , målet var 13 km på med snitt 5.17. Vel og merke var det en underlig differanse på rundetidene på Garmin og Endomondo, selv om jeg overførte fila rett fra GarminConnect. Har funnet ut at Garmin viser sanntid i bevegelse, men Endomondo viser totaltid, også når tidtakingen er satt på pause. Altså er Garmin mer pålitelig.

Dag 3: a peace of cake på mølla?
Ah, fredag. Denne herlige dagen på slutten av uka. Jul, 17. mai og bursdag på en gang. Vinlotteri og en hyggelig samling rundt bordet med noe godt (søtt) å spise. Bare at idag manglet det siste, og jeg i nødens stund dro frem restene av en sjokoladekake fra frysen. Så bar det på SATS, og resten skjønner du av overskriften...

3,5 km i 5.42 km/min var en oppvarming av det lengste slaget. Bena eksploderte når det var dags å øke tempo, 5 km med 4.45, for så å avslutte med nye rolige 1,5 km. Det ble en mil på drøye 52 minutter. Tyngre enn forventet.

Konklusjon: å trene etter et program krever sin kvinne.  Hva var det jeg tenkte?  Bare gain og ingen pain? Hah! Sier seg vel selv at skal man øke prestasjonsnivået, må man kjøre på, uansett antall økter. Dette blir ingen dans på roser, men jeg akter ikke å vike fra planen.


(Dag 4,5,6 og 7: alternativ trening på SATS, inkludert en hel dag med Nike Training for Runners. Mer om det senere).

2 kommentarer:

  1. Du har disiplin, du er tøff og sterk, og kommer til å klare dette hvis du bare vil! 12*400 meter? Går det an??

    SvarSlett
  2. Heisan.
    så koselig med kommentar - så jeg fant veien til bloggen din. Alltid gøy med andre sporty blogger. :)

    Jeg gleder meg veldig til å være i gang igjen, føler ting er satt litt på hold om dagen.

    God treningsuke.

    klem fra meg

    SvarSlett